fredag 2 november 2012

Singla en boll!

Jag är en handarbetsnörd av rang och blir så lycklig när jag stöter på nya tekniker. I går satt jag och tittade på en föreläsning om småbarnsmatematik (jag läser till förskollärare) och plötsligt visar min lärare en bild på en otroligt vacker boll som ser virkad ut. Hon pratar lite om den och berättar att den innehåller lindade tygtrasor och ullgarn och är en mycket gammal sorts leksak.
Jag blir superintresserad och släpper föreläsningen för att googla. "Virkade bollar" ger vansinnigt många resultat men inga bollar som liknar dem min lärare visade. Efter enträget sökande så hittar jag en bild på en boll som liknar det jag söker. Jag hamnar här och blir överlycklig! Fina bilder och en jättebra beskrivning på nämnda boll.
Skälet att jag inte hittade den först är att den är broderad med langettstygn och inte virkad. Den verkar hyfsat enkel att göra (gissar att det krävs träning för att den ska bli lika snygg som bilden) och man får dessutom användning av alla små garnstumpar som blir över när man stickar!  Jag återanvänder gärna garn och har sparat en hel påse med gamla stumpar eftersom det är så himla trist att behöva slänga det fina, fina alpackagarnet. Stumpar är också garn!


Bollar som kanske ska bli bollar?

1 kommentar: