onsdag 1 augusti 2012

Stickmaskinen är igång!

Här om kvällen tog jag mig i kragen och satte igång med den begagnade Bond-stickmaskinen. Maken har möblerat om i kontoret så nu får vi plats med ull och diverse tillbehör också.
Det var ganska lätt att sätta sig in i hur maskinen funkade och test-acrylgarnet blev snabbt en decimeter stickad halsduk. Sen körde det ihop sig lite. Maskor stickades inte och en del tappades. Det var trixigt att föra släden över nålarna också helt plötsligt och det blev mer svärord än nya maskor. Jag rättade till det som hade blivit fel och gav upp.
Snälla ullkännaren och alpackaägaren Sofia Leijon (Högalund Alpacka) skrev till mig att kortet i släden (som för nålarna upp och ner) kanske behövde vaxas och rekommenderade ett stearinljus. Jag hittade en bit vax i tillbehörspåsen igår och Hej så lätt det gick sen. Nu har jag satt igång med alpackagarnet och det blir grymt snyggt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar