måndag 21 maj 2012

Klippning!

Torsdagen den tredje maj så kom då klipparna hit. Eller de kom mitt i natten med sin husvagn. De hade halkat efter i schemat och höll på med klippning på annat håll till sena timmen.
Klockan sju på morgonen var min man ute och fixade i hagen. Strax därefter anlände tre alpackadamer med ägare som också skulle klippas. Från Nyköpingstrakten kom dessutom tre hingstar/valackar.
Jag var lite orolig för hur våra föl skulle reagera på klippningen men allt gick mycket smidigt tack vare erfarna klippare.
Choco före klippningen.
Choco efter klippningen.

Nu har vi en hel massa ull som står och väntar på att få spinnas. Dels har vi hjälp av en bekant som spinner åt oss på spinnrock och så har vi fått nys om en minispinneri i Västergötland som heter Ull i Väst som vi ska skicka ull till. Väntetiden är förstås lång men det verkar lovande så vi vill prova.

Stickandet går också framåt förstås och just nu är jag mitt uppe i en babymössa av Figaros babyull. Alpacka är verkligen perfekt till de minsta eftersom det varken kliar eller sticks och håller varmt utan att de svettas.
Mössan är strax klar så snart kommer en bild på den också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar