måndag 17 september 2012

Art yarn-projekt

 
 
Här är då mössan som är stickad av garnet The Storyteller från Weird and Twisted. Stickad på rundsticka med en ganska kort resår och lite häng bak. Den blev ganska stor men det är skönt att kunna stoppa in håret om man har en dålig hårdag. Mönstret finns bara i mitt huvud tyvärr så här blir det ingen länk.
Jag stickade ett par torgvantar också och har ändå ett litet nystan kvar. Jag valde att göra knappslån åt andra hållet då jag tycker att det ser "fel" ut när den ligger inåt. Knapparna hamnar då inåt men på originalet ligger de också inåt fast mer på ovansidan så mönstret var lite konstigt hur man än gör.


Närbilden här nedan tog jag för att visa det som spinnaren kallar angelina. Det är alltså den blå, glittriga randen strax ovanför det grå-svarta på den första bilden. Det är en tunn, superglittrig fiber som verkar var ungefär som änglahår. Det är inte bara en tunn tråd utan verkar klumpa sig lite här och där när det spinns in och det blir en fantastiskt cool, oregelbunden effekt. Det är så otroligt snyggt när det blandas med matchande färger och W&T använder det i flera garner i olika färger.

 
 

 
Här är en ännu mer närgången bild. Det glittriga spretar lite fint också och fångar ljuset väldigt läckert.
Jag föll för det här garnet eftersom färgställningen är något annorlunda. Grunden är blå med inslag av svart, grått, rött och lila. Garnet är tunt som ett sjalgarn men fungerade väldigt fint i en mössa också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar